top of page
Search
  • erikbergstro8

Är din dag ett gårdagens eko?


Notera din inre reaktion till vad som står nedan. Kanske kan texten uppmana till hopp och inre styrka, vilket är det jag såklart hoppas och önskar för er alla som läser, eller frammanas känslan av ljudet av naglar mot en griffeltavla? Jag skriver detta i kärlek och med sympati för de jag observerat och jag bär alltid med mig i mitt hjärta ett hopp att de ska överkomma vad som håller dem tillbaks.

Idag skriver jag om vad jag har sett genom alla år som det absolut största hindret för förändring till ett bättre liv. Vad som tycks vara den gemensamma nämnaren. Det är ett hårt ord jag inte gillar att yttra, men jag tycker att detta är viktigt att ta upp. Offermentalitet.

Om du vill leva ett lyckligt liv så är jag fullt övertygad om att du själv måste äga din position.

Sekunden du börjar peka på andra människor är sekunden du tappar din egna livskraft. Du ger över rodret av ditt öde och låter en annan människa styra det.

Vi väljer inte alltid vad som händer oss, men vi kan alltid välja vår inställning.

Jag använder mig sällan av citat i mina inlägg, men ingenting ringar like rent som koncentrationslägeröverlevaren Viktor Frankls ord:

“Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedoms—to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way.”

Det jag säger är alltså inte att hemska saker inte kan hända, tyvärr så är ett liv utan möten med tragedi omöjligt. Vad jag säger är att när en tragedi väl händer så är det vi själva som sitter på kraften att gå vidare, istället för att marinera i självömkan. Du har en så enorm styrka inom dig! Välj väl hur du fördelar din energi.

Jag vill förtydliga så att det inte finns något som helst tvivel hos läsaren i vad jag menar. Understryka vikten av det som står. Vi går igenom svårigheter i livet och ibland är vår situation verkligen någon annans fel. Viktor Frankls position i koncentrationslägret var helt klart inte av hans egen gärning. Men trots denna hemskhet så lämnade hans inre vägvisare honom aldrig. Trots sin situation så lämnade han inte över rodret till sitt öde.

Så klamra inte. Här kommer ett citat till, denna gång från Nelson Mandela:

“As I walked out the door toward the gate that would lead to my freedom, I knew if I didn't leave my bitterness and hatred behind, I'd still be in prison.”

Så knepet är inte att förneka det som hänt, utan att välja att fokusera på det enda vi verkligen har kontroll över. Vår egen väg framåt. Det är så mycket vackrare att vandra livet i ljus än i mörker.

Ett sista citat av kompakt visdom, som jag hoppas resonerar, av Paul Selig:

“You cannot be the light and hold another in darkness.”

Allt som skett har lett dig hit. Och vart är detta? Jo, dagen du bestämmer dig för att ditt nya ljusa liv börjar!

Ödmjukast, Erik Bergström

.


81 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page