top of page
Search
  • erikbergstro8

Brev från andra sidan jorden


10583996_838729689471139_3313305234190196777_n.jpg

Brev från andra sidan jorden. Jag har bott på många platser runt om i Sverige. I norr, söder, öst och väst, och kallat dem alla mina hem. Men vad jag kallat hem har aldrig varit den invärtes designade kuben jag förvarat mina ägodelar och mig själv om natten, inte heller gatan jag har min adress, inte ens är den begränsad till min stad. Var går gränsen och hur många platser får plats i definitionen? Mina hem är de platser jag förälskar mig i och alla de människor jag delar upplevelsen med. Jag har många över hela världen, och allt fler potentiella kandidater. Jag skriver detta från mitt hem ni ser på bilden. Ett av mina många. Just detta är en topp högre än de flesta tar sig och därför en plats jag oftast har helt för mig själv. En privat vy där jag filosoferar, mediterar och reflekterar. Allt är bara kod. Vi alla känner hur äventyren bortom horisonten kallar. Oskrivna kapitel och alla världens möjligheter. Vi leker med tanken av att med lätt packning stiga av i en ny hamn, nya landskap att beskåda och nya stigar att vandra. Nya möten, nya erfarenheter, en känsla av frihet. Tanken av ett ständigt vaket sinne utan autopilot, ett äkta liv där du hela tiden sitter vid rodret känns för många som en distant dröm. Som en saga. Jag är oerhört tacksam över att detta blivit min verklighet. Tacksamhet. Enkelhet. Frihet. Det finns alltid tusen anledningar att inte göra det man drömmer om, vilket kan göra det enkelt att neka äventyret genom passivitet. Ett "kanske" är alltid ett "nej" tills du tagit steget att agera. Tar du dig däremot tiden att verkligen reflektera kan jag lova dig att du finner tio tusen anledningar att bejaka dina planer. Vi alla skapar vår egen verklighet. För er som följer mitt äventyr så har jag lite nyheter från Kina. Min plan var att stanna här och studera under shaolinmunkarna under 12 månader, men jag har bestämt mig för att låta denna del av äventyret istället vara under 9. Resans sista 3 månader spenderar jag högt upp i Himalaya, där jag kommer att fortsätta mina studier, men då under Indiens heliga Yogis. Hela detta äventyr bär jag med mig resten av mitt liv. Erfarenheten är fullkomligt ovärderligt och upplevelsen kompromisslös. Tack för detta! Ödmjukast, Erik Bergström


51 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page